ကယားလူမ်ိဳးတို႔သည္ လူႏွင့္ငွက္အမ်ိဳးအႏြယ္ျဖစ္ေသာ ကိႏၷရီ ကိႏၷရာ တို႔မွဆင္းသက္ေပါက္ပြားလာ ေသာလူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည့္အတိုင္း ကိႏၷရီ၊ ကိႏၷရာတို႔ေပ်ာ္ျမဴးရာေဒသျဖစ္သည့္ ေငြေတာင္ျပည္သို႔ ေရာက္ရွိရန္ဆုေတာင္းခဲ့ၾကသည္။ ကယားလူမ်ိဳးတို႔သည္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ပါဝင္ေသာ ကယားျပည္နယ္၌အမ်ားဆုံးေနထိုင္ ၾကသူမ်ားျဖစ္ေပသည္။ ကယားလူမ်ိဳးတို႔ကို ျပည္နယ္၏ အေရွ႕ပိုင္း လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ အေရွ႕တာင္ဘက္ေဒသ ကႏၲဝတီနယ္သံလြင္ျမစ္ကမ္းႏွစ္ဖက္တို႔၌ အမ်ားဆုံး ေတြ႕ရသည္။ ၁၉၃၁ခုႏွစ္သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူခ်က္အရ ကယားလူမ်ိဳး (၃၁၅၀၀) ေက်ာ္မၽွရွိသည္ဟုသိရသည္။ ေျပာဆိုေသာ စကားမ်ား၏ နီးစပ္မွုကိုေထာက္၍ ကယားလူမ်ိဳးတို႔မွာ တိဗက္ျမန္မာစုဝင္ ကရင္စုခြဲ၌ပါဝင္ေသာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္ဟု သာသႏၲပါရဂူတို႔ကဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။
ဦးဖိုးက်ား ေရးေသာ ေခတ္မီ ျမန္မာရာဇဝင္အက်ဥ္းစာအုပ္မွ.....
လူမ်ိဳးစုအားျဖင့္ ထိုင္းတ႐ုတ္အႏြယ္ဝင္ျဖစ္ၿပီး ကရင္လူမ်ိဳးစုတြင္ပါဝင္သည္။ အဂၤလိပ္လက္ထက္မွစၿပီး ကရင္နီဟုေခၚခဲ့သည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ အေနာက္ကရင္နီနယ္ကို သိမ္းပိုက္ရန္ႀကိဳးစားသျဖင့္ ၿဗိတိသၽွတို႔က ကန႔္ကြက္သည္။ သို႔ျဖင့္ မင္းတုန္းမင္းႏွင့္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ ဝန္ရွင္ေတာ္မင္းႀကီး ဖယ္ရာတို႔၏ သေဘာတူစာခ်ဳပ္အရ ကရင္နီနယ္ကို သီးျခားလြတ္လပ္ေသာနယ္ေျမအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳသည္။ ကရင္နီနယ္သည္ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္တြင္ လြတ္လပ္ေသာ ၾကားနယ္ေၿမ ျဖစ္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ၿဗိတိသၽွတို႔သည္ ကရင္နီနယ္တြင္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျမဲ စြက္ဖက္ခဲ့သည္။ ၿဗိတိသၽွတို႔သည္ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားအား ဝတ္သည့္ အကၤ်ီကိုၾကည့္ၿပီး ကရင္ျဖဴ၊ ကရင္နီ၊ ကရင္နက္၊ ကရင္ၾကားဟု သတ္မွတ္ေခၚဆိုေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ေတာင္တန္း ျပည္မေပါင္းစည္းေရးကိစၥ၌ ပထဝီနိုင္ငံေရးအရ ေပါင္းစည္းေရးကို ကရင္နီျပည္နယ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက လက္ခံခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကရင္နီျပည္နယ္ကို သတ္သတ္အျဖစ္ ကယားျပည္နယ္ဟူ၍ မဲခြဲ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၈၀ (၁) (က) ပါ ကရင္နီျပည္နယ္ကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး ကယားျပည္နယ္ ဟု ျပင္ဆင္ ျပ႒ာန္းေပးရန္ ၁၉၅၀ ေဖေဖာ္ဝါရီတြင္ က်င္းပသည့္ လႊတ္ေတာ္၌ ကရင္ျပည္နယ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးစိန္က အဆိုျပဳခ်က္တင္သြင္းခဲ့သည္။ အထူးစုံးစမ္းေရးေကာ္မတီက စုံစမ္းၿပီး ၁၉၅၁ ေအာက္တိုဘာတြင္ ကရင္နီမွ ကယားဟူ၍ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။
ကရင္နီတို႔က ဒါဟာ ျမန္မာအစိုးရက တစ္ခ်ိန္က ကရင္နီျပည္နယ္ရဲ့ လြတ္လပ္မွုကို ျပည္ဖုံးကားခ်ခ်င္လို႔ ကယားဆိုၿပီး အမည္ေျပာင္းျဖစ္တယ္ဟူ၍ သူတို႔၏ သမိုင္းတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူတို႔သည္ ကယားဆိုသည္ကို မႀကိဳက္။ ကရင္နီဟု ေခၚသည္ကိုသာ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည္။
ကယားလူမ်ိဳးစု
ျမန္မာနိုင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသား ကယားလူမ်ိဳးစု (၉)စု ရွိသည္။ အကၡရာစဥ္အတိုင္း စဥ္ထားသည္။
ကယန္း(သို႔)ပေဒါင္
ကယား(သို႔)ကရင္နီ
ေဂခို(ကဲ့ခို)
ေဂဘားလူမ်ိဳး
ဇယိန္လူမ်ိဳး
ပရဲလူမ်ိဳး
မႏူမေနာလူမ်ိဳး
ယင္းတလဲလူမ်ိဳး
ယင္းေဘာ္လူမ်ိဳးတို႔ျဖစ္ၾကသည္။
ကယားႏွင့္ ကရင္နီ အေခၚအေဝၚ
ဝတ္ဆင္ေသာ အဝတ္အထည္တို႔၏ နီေသာ အေရာင္အေသြးကို လိုက္၍ ျမန္မာတို႔က ကယားလူမ်ိဳးတို႔ကို ေရွးအခါက ကရင္နီဟု ေခၚေဝၚၾကသည္။ အသားေရာင္နီျမန္းျခင္းေၾကာင့္ ကရင္နီဟု ေခၚဆိုျခင္းမဟုတ္ပါ။ ကယားလူမ်ိဳးတို႔ကမူ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ကယား သို႔မဟုတ္ ကယားလိဟု ေခၚေဝၚၾကသည္။ ကယားဟူေသာ အဓိပၸါယ္မွာ ကယားဘာသာစကားအရ လူဟု အဓိပါယ္ရ၍ ကယားလိဟူေသာ ေဝါဟာရ အဓိပၸါယ္မွာ လူနီဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕အစည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ (၁၉၄၇) ႏွစ္တြင္ ကရင္ျပည္နယ္ ဖြဲ႕စည္းေသာအခါ၌ ကရင္နီနယ္ကိုပါ ထည့္သြင္းရန္ ရည္မွန္းခ်က္ရွိခဲ့ရာ ထိုသို႔ထည့္သြင္းျခင္းကို မလိုလားၾကေသာေၾကာင့္ တစ္ေၾကာင္း ကရင္နီလူမ်ိဳးဟူေသာ အမည္မွ ကယားဟူေသာ အမည္သို႔ ေျပာင္းလဲရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကရာ ၁၉၅၁ခုႏွစ္ အတြင္းက အမည္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ကယားျပည္နယ္ သီးသန႔္တည္ရွိေရးတို႔အတြက္ ပါလီမန္မွ အက္ဥပေဒျပဳလုပ္ကာ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ လိုအပ္ေသာ ပုဒ္မမ်ားကို ျပင္ဆင္ခြင့္ရရွိခဲ့သည္။
ရန္ကုန္တိုင္းရင္းသားေက်းရြာတြင္ ေတြ႕ရေသာ ကယားလူမ်ိဳးစု ႐ုပ္ထုမ်ား
ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံ
[၁] ကယားလူမ်ိဳးမ်ားသည္ အရပ္အေမာင္း (5)ေပေက်ာ္ခန႔္ရွိၿပီး မ်က္လုံးမ်က္ခုံ ေကာင္း၍ ရိုးျမင့္သည့္ႏွာတံ အေနေတာ္ျဖစ္ၿပီး ေမးရိုးဝိုင္းသည္အသားညိဳသည္ ဆံပင္နက္၍ အနည္းငယ္ၾကမ္းပုံေပၚသည္ ေယာက္်ားမ်ားက ဆံထုံးထုံးၾက၍ အျဖဴေရာင္ ေခါင္းေပါင္းကို ေပါင္းသည္။ အနီေရာင္ေဘာင္းဘီ ႏွင့္အကၤ်ီ ရင္ကြဲကိုဝတ္ၾကသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားက လည္း ဆံထုံးထုံး၍ အနီေရာင္ပုဝါကိုေပါင္းသည္။ အနီ သို႔မဟုတ္ အနက္ေရာင္ လက္ျပတ္အကၤ်ီ မ်ားကိုဝတ္ဆင္၍အနီေရာင္ သို႔မဟုတ္ အနက္ေရာင္ ျခဳံထည္လႊမ္းျခဳံထားေလ့ရွိသည္။ (5)ေပခန႔္ရွည္သည့္ အျဖဴေရာင္ေခါင္းခါးစည္း ကိုလည္း စဥ္းစားၾကေလ့ရွိသည္ နက္ေရာင္ သင္းတိုင္းကိုဝတ္၍ ေျခသလုံးတြင္သစ္ေဆးသုတ္ေသာႀကိဳးေခြမ်ား ပတ္ေလ့ရွိသည္။ ေငြနားဆြဲ။ နားေတာင္းမ်ားကို ဆြဲၾကသည္။ ေငြလက္ေကာက္အလုံးမ်ားကိုဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ေငြဆံထိုး မ်ားကိုထိုးၿပီး ေျခက်င္းဝတ္ တြင္ ပုတီေစ့မ်ားကိုစီတန္း၍ ဆြဲေလ့ရွိသည္ ေငြလက္ေကာက္မ်ား အလုံးမ်ားကိုလည္းဝတ္ဆင္ၾကသည္ ေငြဆံထိုးမ်ားကိုထိုးၿပီး ေျခက်င္းဝတ္တြင္ပုတီးေစ့မ်ားကိုစီတန္း၍ သီကုံးပတ္ထားေလ့ရွိသည္။
ရိုးရာယဥ္ေက်းမွုႏွင့္ ဓေလ့ထုံးစံ
ကယားတို႔သည္ ရိုးရာနတ္ႏွင့္ဗုဒၵဘာသာကိုကိုးကြယ္သည့္ တံခြန္တိုင္နတ္ကြန္းသည္အဓိကျဖစ္သည့္ရာသီပြဲမ်ားေနျဖင့္ ေကာက္ညႇင္းထုပ္ပြဲ၊ ကူးထိုဘိုးေခၚ တံခြန္တိုင္ပြဲ၊စပါးပုတ္ပြဲ၊အိမ္တက္မဂၤလာပြဲ ႏွင့္ ေတာလိုက္ပြဲမ်ားရွိၾကသည္။ ဗုံတို၊ ဗုံရွည္၊ေမာင္း၊လင္းကြင္း၊ပုေလြ၊ဖားစည္ စသည့္တူရိယာမ်ားကိုသုံးၿပီး တံခြန္တိုင္အက၊အိမ္တက္မဂၤလာအက၊ဒီကူးအက၊ဝါးညႇပ္အက ဆြမ္းယင္အကႏွင့္နိုင္ငံအကမ်ား ကိုကခန႔္ေလ့ရွိၾကသည္။ ကြယ္လြန္သူ၏ဦးေခါင္းကိုလည္းေငြေတာင္ျပည္ဘက္သို႔ ဦးလွည့္၍ထားတတ္ၾကသည္။ ကယား ျပည္နယ္၏ထူးျခားေသာ အထိမ္းအမွတ္ပစၥည္းျဖစ္သည့္ ဖားစည္ေခၚ ေၾကးနက္စည္ႀကီးကိုလည္း ေငြေတာင္ျပည္၌သြန္းလုပ္ခဲ့သည္ ဟုဆိုသည္။
ကယား တို႔သည္ေရွးယခင္က ျမန္မာမ်ားႏွင့္အတူ စစ္ေရးစစ္ရာတြင္အတူလက္တြဲ၍တိုက္ခိုက္ခဲ့ဖူး သည့္ အေထာက္အထားမ်ားကိုလည္းရွိေနပါေသးသည္။ "ပ်ိဳေလးတို႔အိမ္မိုး ထိုးလာတဲ့ေပဖူးလႊာ ၊ဘာစာတဲ့ ေမး။ ေမးပါနဲ႔ေအ။ ယိုးဒယားငယ္နဲ႔ ကုလားထိုင္ကို စစ္ခ်ီေတာ့ ကရင္နီေအာင္တပ္က ဆံျဖတ္ေမာင္စီလိုကေရ လြမ္းစာတဲ့ေလ" ဟူေသာ ေရွးေဟာင္း ေတြ သားေလမွာစစ္သားဘဝ ၏ခ်စ္ေရးခ်စ္ရာ မ်ားကိုလြမ္းစဖြယ္ေကာင္း ေအာင္ ေဖာ္ျပထား႐ုံမက ေရွးေဟာင္းကာလကတည္းက ကယားလူမ်ိဳး တိုသည္ ျမန္မာတို႔ႏွင့္ စစ္ေရး တြင္အတူလက္တြဲတိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကဖူးသည္ဆိုေသာ သာဓကကိုပါထင္ရွားစြာေဖာ္ျပထား ျခင္းျဖစ္သည္။
ေရးသားသူ - ေက်ာ္ရဲပိုင္
#Kyaw_Ye_Paing
#Today_Bago
ကိုးကား - ဝိကိပိဒိယ
ဦးဖိုးက်ား ေရးေသာ ေခတ္မီ ျမန္မာရာဇဝင္အက်ဥ္းစာအုပ္မွ.....
လူမ်ိဳးစုအားျဖင့္ ထိုင္းတ႐ုတ္အႏြယ္ဝင္ျဖစ္ၿပီး ကရင္လူမ်ိဳးစုတြင္ပါဝင္သည္။ အဂၤလိပ္လက္ထက္မွစၿပီး ကရင္နီဟုေခၚခဲ့သည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ အေနာက္ကရင္နီနယ္ကို သိမ္းပိုက္ရန္ႀကိဳးစားသျဖင့္ ၿဗိတိသၽွတို႔က ကန႔္ကြက္သည္။ သို႔ျဖင့္ မင္းတုန္းမင္းႏွင့္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ ဝန္ရွင္ေတာ္မင္းႀကီး ဖယ္ရာတို႔၏ သေဘာတူစာခ်ဳပ္အရ ကရင္နီနယ္ကို သီးျခားလြတ္လပ္ေသာနယ္ေျမအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳသည္။ ကရင္နီနယ္သည္ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္တြင္ လြတ္လပ္ေသာ ၾကားနယ္ေၿမ ျဖစ္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ၿဗိတိသၽွတို႔သည္ ကရင္နီနယ္တြင္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ျမဲ စြက္ဖက္ခဲ့သည္။ ၿဗိတိသၽွတို႔သည္ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားအား ဝတ္သည့္ အကၤ်ီကိုၾကည့္ၿပီး ကရင္ျဖဴ၊ ကရင္နီ၊ ကရင္နက္၊ ကရင္ၾကားဟု သတ္မွတ္ေခၚဆိုေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ေတာင္တန္း ျပည္မေပါင္းစည္းေရးကိစၥ၌ ပထဝီနိုင္ငံေရးအရ ေပါင္းစည္းေရးကို ကရင္နီျပည္နယ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက လက္ခံခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကရင္နီျပည္နယ္ကို သတ္သတ္အျဖစ္ ကယားျပည္နယ္ဟူ၍ မဲခြဲ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၈၀ (၁) (က) ပါ ကရင္နီျပည္နယ္ကို ပယ္ဖ်က္ၿပီး ကယားျပည္နယ္ ဟု ျပင္ဆင္ ျပ႒ာန္းေပးရန္ ၁၉၅၀ ေဖေဖာ္ဝါရီတြင္ က်င္းပသည့္ လႊတ္ေတာ္၌ ကရင္ျပည္နယ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးစိန္က အဆိုျပဳခ်က္တင္သြင္းခဲ့သည္။ အထူးစုံးစမ္းေရးေကာ္မတီက စုံစမ္းၿပီး ၁၉၅၁ ေအာက္တိုဘာတြင္ ကရင္နီမွ ကယားဟူ၍ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။
ကရင္နီတို႔က ဒါဟာ ျမန္မာအစိုးရက တစ္ခ်ိန္က ကရင္နီျပည္နယ္ရဲ့ လြတ္လပ္မွုကို ျပည္ဖုံးကားခ်ခ်င္လို႔ ကယားဆိုၿပီး အမည္ေျပာင္းျဖစ္တယ္ဟူ၍ သူတို႔၏ သမိုင္းတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူတို႔သည္ ကယားဆိုသည္ကို မႀကိဳက္။ ကရင္နီဟု ေခၚသည္ကိုသာ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည္။
ကယားလူမ်ိဳးစု
ျမန္မာနိုင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသား ကယားလူမ်ိဳးစု (၉)စု ရွိသည္။ အကၡရာစဥ္အတိုင္း စဥ္ထားသည္။
ကယန္း(သို႔)ပေဒါင္
ကယား(သို႔)ကရင္နီ
ေဂခို(ကဲ့ခို)
ေဂဘားလူမ်ိဳး
ဇယိန္လူမ်ိဳး
ပရဲလူမ်ိဳး
မႏူမေနာလူမ်ိဳး
ယင္းတလဲလူမ်ိဳး
ယင္းေဘာ္လူမ်ိဳးတို႔ျဖစ္ၾကသည္။
ကယားႏွင့္ ကရင္နီ အေခၚအေဝၚ
ဝတ္ဆင္ေသာ အဝတ္အထည္တို႔၏ နီေသာ အေရာင္အေသြးကို လိုက္၍ ျမန္မာတို႔က ကယားလူမ်ိဳးတို႔ကို ေရွးအခါက ကရင္နီဟု ေခၚေဝၚၾကသည္။ အသားေရာင္နီျမန္းျခင္းေၾကာင့္ ကရင္နီဟု ေခၚဆိုျခင္းမဟုတ္ပါ။ ကယားလူမ်ိဳးတို႔ကမူ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ကယား သို႔မဟုတ္ ကယားလိဟု ေခၚေဝၚၾကသည္။ ကယားဟူေသာ အဓိပၸါယ္မွာ ကယားဘာသာစကားအရ လူဟု အဓိပါယ္ရ၍ ကယားလိဟူေသာ ေဝါဟာရ အဓိပၸါယ္မွာ လူနီဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕အစည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ (၁၉၄၇) ႏွစ္တြင္ ကရင္ျပည္နယ္ ဖြဲ႕စည္းေသာအခါ၌ ကရင္နီနယ္ကိုပါ ထည့္သြင္းရန္ ရည္မွန္းခ်က္ရွိခဲ့ရာ ထိုသို႔ထည့္သြင္းျခင္းကို မလိုလားၾကေသာေၾကာင့္ တစ္ေၾကာင္း ကရင္နီလူမ်ိဳးဟူေသာ အမည္မွ ကယားဟူေသာ အမည္သို႔ ေျပာင္းလဲရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကရာ ၁၉၅၁ခုႏွစ္ အတြင္းက အမည္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ကယားျပည္နယ္ သီးသန႔္တည္ရွိေရးတို႔အတြက္ ပါလီမန္မွ အက္ဥပေဒျပဳလုပ္ကာ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ လိုအပ္ေသာ ပုဒ္မမ်ားကို ျပင္ဆင္ခြင့္ရရွိခဲ့သည္။
ရန္ကုန္တိုင္းရင္းသားေက်းရြာတြင္ ေတြ႕ရေသာ ကယားလူမ်ိဳးစု ႐ုပ္ထုမ်ား
ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံ
[၁] ကယားလူမ်ိဳးမ်ားသည္ အရပ္အေမာင္း (5)ေပေက်ာ္ခန႔္ရွိၿပီး မ်က္လုံးမ်က္ခုံ ေကာင္း၍ ရိုးျမင့္သည့္ႏွာတံ အေနေတာ္ျဖစ္ၿပီး ေမးရိုးဝိုင္းသည္အသားညိဳသည္ ဆံပင္နက္၍ အနည္းငယ္ၾကမ္းပုံေပၚသည္ ေယာက္်ားမ်ားက ဆံထုံးထုံးၾက၍ အျဖဴေရာင္ ေခါင္းေပါင္းကို ေပါင္းသည္။ အနီေရာင္ေဘာင္းဘီ ႏွင့္အကၤ်ီ ရင္ကြဲကိုဝတ္ၾကသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားက လည္း ဆံထုံးထုံး၍ အနီေရာင္ပုဝါကိုေပါင္းသည္။ အနီ သို႔မဟုတ္ အနက္ေရာင္ လက္ျပတ္အကၤ်ီ မ်ားကိုဝတ္ဆင္၍အနီေရာင္ သို႔မဟုတ္ အနက္ေရာင္ ျခဳံထည္လႊမ္းျခဳံထားေလ့ရွိသည္။ (5)ေပခန႔္ရွည္သည့္ အျဖဴေရာင္ေခါင္းခါးစည္း ကိုလည္း စဥ္းစားၾကေလ့ရွိသည္ နက္ေရာင္ သင္းတိုင္းကိုဝတ္၍ ေျခသလုံးတြင္သစ္ေဆးသုတ္ေသာႀကိဳးေခြမ်ား ပတ္ေလ့ရွိသည္။ ေငြနားဆြဲ။ နားေတာင္းမ်ားကို ဆြဲၾကသည္။ ေငြလက္ေကာက္အလုံးမ်ားကိုဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ေငြဆံထိုး မ်ားကိုထိုးၿပီး ေျခက်င္းဝတ္ တြင္ ပုတီေစ့မ်ားကိုစီတန္း၍ ဆြဲေလ့ရွိသည္ ေငြလက္ေကာက္မ်ား အလုံးမ်ားကိုလည္းဝတ္ဆင္ၾကသည္ ေငြဆံထိုးမ်ားကိုထိုးၿပီး ေျခက်င္းဝတ္တြင္ပုတီးေစ့မ်ားကိုစီတန္း၍ သီကုံးပတ္ထားေလ့ရွိသည္။
ရိုးရာယဥ္ေက်းမွုႏွင့္ ဓေလ့ထုံးစံ
ကယားတို႔သည္ ရိုးရာနတ္ႏွင့္ဗုဒၵဘာသာကိုကိုးကြယ္သည့္ တံခြန္တိုင္နတ္ကြန္းသည္အဓိကျဖစ္သည့္ရာသီပြဲမ်ားေနျဖင့္ ေကာက္ညႇင္းထုပ္ပြဲ၊ ကူးထိုဘိုးေခၚ တံခြန္တိုင္ပြဲ၊စပါးပုတ္ပြဲ၊အိမ္တက္မဂၤလာပြဲ ႏွင့္ ေတာလိုက္ပြဲမ်ားရွိၾကသည္။ ဗုံတို၊ ဗုံရွည္၊ေမာင္း၊လင္းကြင္း၊ပုေလြ၊ဖားစည္ စသည့္တူရိယာမ်ားကိုသုံးၿပီး တံခြန္တိုင္အက၊အိမ္တက္မဂၤလာအက၊ဒီကူးအက၊ဝါးညႇပ္အက ဆြမ္းယင္အကႏွင့္နိုင္ငံအကမ်ား ကိုကခန႔္ေလ့ရွိၾကသည္။ ကြယ္လြန္သူ၏ဦးေခါင္းကိုလည္းေငြေတာင္ျပည္ဘက္သို႔ ဦးလွည့္၍ထားတတ္ၾကသည္။ ကယား ျပည္နယ္၏ထူးျခားေသာ အထိမ္းအမွတ္ပစၥည္းျဖစ္သည့္ ဖားစည္ေခၚ ေၾကးနက္စည္ႀကီးကိုလည္း ေငြေတာင္ျပည္၌သြန္းလုပ္ခဲ့သည္ ဟုဆိုသည္။
ကယား တို႔သည္ေရွးယခင္က ျမန္မာမ်ားႏွင့္အတူ စစ္ေရးစစ္ရာတြင္အတူလက္တြဲ၍တိုက္ခိုက္ခဲ့ဖူး သည့္ အေထာက္အထားမ်ားကိုလည္းရွိေနပါေသးသည္။ "ပ်ိဳေလးတို႔အိမ္မိုး ထိုးလာတဲ့ေပဖူးလႊာ ၊ဘာစာတဲ့ ေမး။ ေမးပါနဲ႔ေအ။ ယိုးဒယားငယ္နဲ႔ ကုလားထိုင္ကို စစ္ခ်ီေတာ့ ကရင္နီေအာင္တပ္က ဆံျဖတ္ေမာင္စီလိုကေရ လြမ္းစာတဲ့ေလ" ဟူေသာ ေရွးေဟာင္း ေတြ သားေလမွာစစ္သားဘဝ ၏ခ်စ္ေရးခ်စ္ရာ မ်ားကိုလြမ္းစဖြယ္ေကာင္း ေအာင္ ေဖာ္ျပထား႐ုံမက ေရွးေဟာင္းကာလကတည္းက ကယားလူမ်ိဳး တိုသည္ ျမန္မာတို႔ႏွင့္ စစ္ေရး တြင္အတူလက္တြဲတိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကဖူးသည္ဆိုေသာ သာဓကကိုပါထင္ရွားစြာေဖာ္ျပထား ျခင္းျဖစ္သည္။
ေရးသားသူ - ေက်ာ္ရဲပိုင္
#Kyaw_Ye_Paing
#Today_Bago
ကိုးကား - ဝိကိပိဒိယ
No comments:
Post a Comment